I levende Live – Anmeldelse

I levende Live

 

Terningkast 5

KOMMENDE STJERNE: Live Foyn Friis (26) overbeviste som jazzvokalist av ypperste klasse. I bakgrunnen Alta-bassist Anders Overhalden. FOTO: BERNHARD HIENERWADEL

Av Bernhard Hienerwadel

Publisert: 25.11.2011 kl. 23:00

Det måtte en privat anledning til for å få supertalentet Live Foyn Friis til Alta. Les mer

Etter å ha hørt på Foyn Trios sterke debut-CD Joy visible i sommer og høst, gledet jeg meg som en unge til denne konserten – vel vitende om at det ikke var Live Foyn Friis’ gruppe Foyn Trio som skulle opptre, men Friis alene, med to for anledningen innleide musikere.

Enn så lenge frister Live Foyn Friis en relativt anonym tilværelse som musiker – for tiden med base i Danmark. Med fare for å skryte på meg peiling jeg ikke har: Jeg tror Askerjenta har en fremtid i elitedivisjonen av europeisk jazzvokalister.

Fantastisk teknikk

Ikke fordi hun har en bachelor i utøvende rytmisk vokal og en master i jazzsang på den imponerende CVen sin. Heller ikke fordi hennes stemme er fantastisk, sangteknikk briljant og diksjon enestående. Nei, jeg mener at det aller viktigste er at 26 år unge Friis tør å gå egne veier. Gruppa krydrer Friis’ sofistikerte jazzkomposisjoner med tidvis eksperimentelle elementer fra blant annet elektronika; loop-teknikk og ymse elektroniske effekter brukes uredd og på samme tid varsomt.

Og nettopp her ble jeg noe skuffet på konserten – selv om jeg altså var klar over at det ikke var Foyn Trio som skulle spille på Barila. Friis’ komposisjoner ble fremført omarrangert for bass og el-piano og til et mer tradisjonelt jazz-format. Dessverre kan jeg styre min begeistring for et nesten masete elektrisk piano. Altas egen Anders Overhalden på el-bass rettet opp inntrykket mitt med utsøkt klimpring på de mørke strengene, aller mest og best på Mermaid Song.

Uimotståelig scenetekke

Og mens jeg er i det furtne hjørnet: Tekstmessig har Friis litt å gå på. ”Dance with me like a real superman / And lift me up higher so I can’t touch the ground” (i hitlåta Make Me Smile) kan vel knapt kalles lyrisk. Tekstlinjer som ”The rain is playing sweet percussion” (i vakre My Anchor) derimot funker utmerket. Begge disse låtene fra CDen sto på settlista.

Men, bevares! Live Foyn Friis er en stor musiker. Som jazzvokalist er hun simpelthen fenomenal. I tillegg kommer hennes uimotståelige tilstedeværelse i hver tekstlinje og hennes enorme utstråling fra scenen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: