jazzinorge Godt norsk fra Danmark

CD_Running_Heart_File

PLATEANMELDELSE

Godt norsk fra Danmark

«Running Heart»
Live Foyn Friis
Curling Legs/Musikkoperatørene

Live Foyn Friis har bygget en internasjonal jazzkarriere fra sin base i Danmark. Men «Running Heart» er et popalbum.

AV: TERJE MOSNES

13.01.2015 SKRIV KOMMENTAR

Etter musikkutdanning i Tromsø, Stockholm og Aarhus har Live Foyn Friis (29) slått seg til i Danmark og etablert en internasjonal karriere som ikke har vakt den helt store medieoppmerksomheten i Norge. Med albumet «Running Heart», utgitt på norske Curling Legs i fjor høst, presenterer hun seg imidlertid som en så vidt original sanger og låtskriver at det sannsynligvis bare er et spørsmål om tid før hun nevnes i samme åndedrett som eksempelvis Emilie Nicholas, Ellen Andrea Wang og Ingrid Helene Håvik her hjemme – jazzinformerte utøvere med høy stjerne i særlig yngre jazzkretser, tross vokaluttrykk der tradisjonelle jazzelementer ikke akkurat er det mest framtredende trekket.
Live Foyn Friis kan skilte med utmerkelsene «Årets Unge Jazzkomponist» og «Danmarks Nye Jazz Stjerne» fra 2012, men «Running Heart» faller likevel utenfor selv en raus ramme for hva som med en viss rimelighet kan kalles jazz, med mindre vi tømmer begrepet for all opprinnelig betydning og gjør det ensbetydende med «all rytmisk musikk» eller noe i den dur, evt. moll.
Når dét er sagt: «Running Heart» byr på spenstig og finurlig sammenskrudd popmusikk, med originale lydbilder under og rundt opphavskvinne Foyn Friis’ ofte Kate Bush/Björk-påminnende sang. (Curling Legs oppgir «indie-jazz med pop-, rock- og electronica-elementer» som musikalske stikkord.) Hun gjør verken melodilinjer eller «kompet» spesielt enkelt for seg selv og bandet (Alex Jønsson, gitarer; Jens Mikkel Madsen, basser/perkusjon/tangenter; Andreas Skamby, trommer/perkusjon), men lykkes likevel i å samle odde melodikast og eventyrlysten instrumentalledsagelse i et helhetlig, ekkofylt uttrykk som jeg innbiller meg funker enda bedre live enn i øretelefoner. Sangstemmen er lys, velmodulert og smidig, timingen og tonetreffsikkerheten er god og atskillig bedre enn diksjonen og tekstene er (sannsynligvis) ujevne, men hele albumet bæres oppe av en helhjertet vilje til å skape original, vital og tilgjengelig kvalitetsmusikk, uavhengig av sjangerfasiter og vedtatte produksjonssannheter. Ikke alt lykkes like godt, men innimellom er det helt ålreit og vel så det fra Live Foyn Friis og hennes danske medsammensvorne.

Terje Mosnes

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: